torsdag den 4. december 2014

Slap nu af - Det er bare jul...

Julestress eller ej - December er kommet...
Facebook er de seneste dage blevet oversvømmet med et indlæg af Lola Jensen som omhandler noget om, at børn bliver julestresset... Jeg må ærligt indrømme, at jeg ikke har læst indlægget, da bare overskriften gav mig sure opstød og en massiv træthed pressede på. Hvorfor skal vi forældre endnu en gang dunkes oven i hovedet med den dårlige samvittighed? For meget eller for lidt!!! Det er vel os forældre, der i bund og grund er bestemt til at vurdere, hvad vores børn kan rumme? Også i december;-). Er december måned og dermed julen ikke hvad vi selv gør den til? 
For mig er december lig med hygge, samvær og magi. Det samme tror jeg mine børn forbinder den med - Det tyder i hvert fald ikke på julestress, når de henslængt i sofa fordøjer dagens indtryk. Men jo december kræver da noget planlægning og til- og fravalg. F.eks har jeg købt julegaverne til 4 ud af 5 børn et godt stykke tid inden vi rammer december - Nogle bliver indkøbt helt tilbage i august. Det samme gælder kalendergaverne. Så kræver det altså ikke meget overskud fra husnissen at rejse sig fra sofaen og dumpe en gave ned i børnenes julesokker. Kalendergaverne er så heller ikke pakket ind, da nissen fandt, at det grænsede til social dumping at pakke 120 gaver til den nette sum af en skål risengrød. Det har så også den fordel, at børnene ikke skal bruge tid på at pakke gaverne op hver morgen - dyrbar tid;-). Julekalender ser vi ikke. Jeg gider simpelthen ikke trætte og tvære børn en hel måned. Jeg orker heller ikke hver aften at skulle stresse over madlavningen, fordi maden skal være færdig og indtaget på et bestemt tidspunkt, så julekalenderen kan ses. Hvis børnene absolut vil se julekalender (for jo der bliver jo snakket om det i skolen, så nogle gange får de da lyst til at se et afsnit eller to), så er de mere end velkomne til at finde ud af, hvornår genudsendelsen bliver vist eller se det på computeren.
Så er der alle de sociale arrangementer som man i kraft af børnene bliver inviteret til. Med 3 børn i folkeskolen og 1 i børnehave kan det hurtig fylde kalenderen op. Men ikke her, for forældrerådene i drengenes klasser har heldigvis ikke inviteret til noget julehygge med æbleskiver og gløgg i år - Det gjorde de vist heller ikke sidste år. Og skal jeg være ærlig, så godt for det. Vi har et arrangement med juleklip, dekorationer, julemand osv. i børnehaven. Og igen indrømmer jeg, at jeg bare ikke er god til disse arrangementer, men lige præcis fordi dette er det eneste, så går det faktisk altid hen og bliver meget hyggeligt for både børn og voksne:-). Udover disse børnearrangementer, holder vi selv en juleforkost sidste lørdag i november og bliver fast inviteret til en julefrokost i slutningen af december. Firma-julefrokosten har vi begge valgt at springe over - Jeg mest fordi, at så sjovt er det altså heller ikke at feste med sig selv;o)
Ingen december uden magi og magien har vi i form af vores helt personlige husnisse med egen nissedør. Igen er det ikke mere end hvad man gør det til. F.eks. flyttede vores nisse ind i lørdags, hvor vi havde familien på besøg til julefrokost - Så nissen havde selvfølgelig også sin helt egen julefrokost  med snaps og øl. Det gjorde så desværre, at den vågnede op søndag med en dunkrende hovedpine og kraftige tømremænd - Absolut ude af stand til at lave nogen som helst narrestreger. Faktisk fortsatte tømremændene helt hen til onsdag, hvor børnehavens nisse kom på det årlige besøg. Men mon ikke husnissen når at lave lidt sjov og ballade inden julen er forbi? Det tror jeg da nok og mon ikke det er ekstra specielt for børnene, når nu det ikke er hver morgen, at huset er vendt på hovedet - Det er i hvert fald mere afslappende for mig;-).

Her ses vores husnisse "Trisse" som ligger henslængt hen over bordet efter en heftig julefrokost;-)
En julefrokost der bandt den stakkels nisse til sengen i flere dage:o)

Børnehavens nisse kiggede forbi og det var jo dejligt, for så var aftenens menu jo bestemt - Risengrød - Enkelt og nemt, når det laves i en "høkasse"(her i huset bliver gryden bare pakket ind i en dyne).

Lidt skulle vores husnisse jo lave, når hun nu havde fået fint besøg. Så om natten gav hun sig til at bage til alle børnehavens (og husets;-)) børn.
Ingen af husets børn fandt det mærkeligt, at der næste morgen lå en tom kagepose fra Karen Volf på vores køkkenbord;o).

Glædelig december til alle...

4 kommentarer:

  1. Jeg ville ønske at mange kunne lære af dig, i stedet for at stresse rundt og ikke nyde denne dejlige måned ...
    Jeg har også mine måder at gøre ting på, jeg behøver ikke være lige som alle de andre :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det tror jeg faktisk er noget af det vigtigste det der med, at man ikke behøves gøre og være som alle de andre:-)

      Slet
  2. Dejlig overskrift på dit indlæg :-)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)