onsdag den 28. november 2012

Er jeg til salg???

Måske en underlig overskrift, men jeg kan ikke undgå at føle mig lidt småramt over den kritik, der raser i blogland i øjeblikket.- Kritikken som hagler ned over (bloggere, der vælger at lave) sponsoreret indlæg. Nogle mener, at disse bloggere er til salg og det er bemærkelsesværdigt, at disse bloggere altid skriver noget positivt om produktet, der anmeldes eller testes. Jeg har også læst, den der med, at disse bloggere da godt nok må være naive at tage sig til takke med et produkt som ikke koster den given virksomhed mange basøre at producere, for at skrive om det og dermed være med til at give virksomheden (gratis) reklame.
Alle disse spørgsmål, påstande og undringer vil jeg da gerne tage op og belyse ud fra mit synspunkt, hvor bolden bliver holdt på min banehalvdel:-).

Om jeg er til salg??? Hmm det lyder så negativt, men jo hvis jeg finder et produkt så spændende og interessant, at jeg vil ofre min tid på at teste det og efterfølgende anmelde det på bloggen, så springer jeg da på maddingen. Men til salg - Nej det er jeg godt nok ikke. For mine holdninger og meninger er helt mine egne og ikke til salg. Har jeg noget negativt at skrive om produktet, så skal jeg nok også skrive det;-). Det lyder som en kliché, men det er nu en gang sådan jeg har det.

Hvad med troværdigheden??? På trods af, at jeg overvejende skriver positivt om de produkter, jeg anmelder, så mener jeg dog ikke, at det burde have nogen betydning for troværdigheden. For som jeg var lidt inde på tidligere, så har jeg allerede før produktet kommer på bloggen haft en udvælgelsesproces i gang. Er dette et produktet jeg gider at bruge min (og min families) tid på? Har dette produkt nogen positiv værdi for mig og mine? Og jeg siger jer, mange produkter og potentielle fremtidige samarbejdspartner ender allerede i papirkurven der. Så de produkter, der trods alt kommer i gennem nåleøjet, er produkter som jeg allerede har et positivt indtryg af. Så selvfølgelig afspejles det også i forholdsvis positive tekster - Men det gør vel ikke min troværdighed mindre??? Sidst men ikke mindst, så opfatter jeg mig selv som værende et overvejende positivt menneske og det håber jeg da også skinner i gennem på min blog;-).

Naiv??? Det synes jeg bestemt ikke, at jeg er. Jeg er da udmærket klar over, hvilken potentielt reklameværdi, der kan være i at få omtalt sit produkt på en given blog. Der er både faste og de mere "tilfældige" læsere og så alle dem, der kigger forbi efter at have fortaget en tilfældig google-søgning. Så jeg ved bestemt godt, at virksomhederne ikke gør det for deres blå øjnes skyld - Og hvorfor skulle de da også gøre det;-)?

Måske et lille tip??? Når jeg selv tager en slapper i sofaen med mobilen i den ene hånd og tea'en i den anden, så læser jeg den lille appetizer i Google reader, ser et billede fra hvert nyt blogindlæg på de blogs jeg følger. På den måde får jeg hurtig et overblik over, hvilke indlæg, der skal studeres nærmere. Min tid er simpelthen for kort til at læse indlæg som kan give mig en mavesur fornemmelse;-)

Har jeg lært noget??? Vi lærer jo noget hele livet, så derfor har jeg da også lært noget af denne debat. I starten tænkte jeg, at det var rigeligt, at "sponsoreret indlæg" bare fik en etikette, så læserne kunne se at det pågældende indlæg var sponsoreret. Så gik jeg over til at skrive nederste i indlægget; "at indlægget var sponsoreret, men holdningen var helt min egen" eller noget i den dur. Det gør jeg så hellere ikke længere, da ingen af mine læsere skal være i tvivl om hvad det er for et indlæg, de skal til at læse... Og måske føle sig snydt, når de når sidste linie??? Derfor skriver jeg nu i overskriften, når noget er sponsoreret. Så kan ingen være i tvivl og man kan selv bestemme om man vil læse indlægget eller ej (kunne man nu også i forvejen;-)). Jeg har kun anvendt denne nye fremgangsmåde en gang og var spændt på feedbacken, når nu jeg opfattede modstanden mod sponsoreret indlæg så stor i blogland. Jeg blev og er meget overrasket. Hvis jeg sammenligner de forskellige sponsoreret indlæg, jeg har skrevet, så er det sidste (hvor ingen kunne være i tvivl) faktisk det som er blevet set/læst af flest;-).

Nå det blev lidt længere end forventet og så uden billeder;-o.

10 kommentarer:

  1. Interessant indlæg og jeg er så enig med dig omkring det med naivitet. Nu ved jeg da godt at mange blogge er væsentlig større end min og derfor også har (potentielt) større reklameværdi, men nu tror jeg heller ikke at blogland skal sidde tilbage og tro at de er blevet kongen af markedsføring, så man skal til at opkræve honorar på størrelse med en hel-sides annonce i ekstrabladet. Man bestemmer jo selv hvad man vil have på sin blog og man bestemmer også selv for hvilken pris - mig generer det overhovedet ikke.

    Jeg synes personligt at det er kedeligt at læse om en eller anden ny dukke fra Disney men hvad så? Jeg kan jo springe indlægget over og min manglende interesse skyldes jo ikke at indlægget har en sponsor, men udelukkende at emnet ikke interesserer mig.

    Og så synes jeg at det er en lille smule dobbelmoralsk at man ikke har noget imod et sponseret indlæg hvis det involverer en giveaway fra Kähler men er det 30 dages VIP adgang til trendsales, så bliver det (nogle steder) svinet til i blogland:-)

    Ja, så blandende jeg mig lige i debatten.

    K.h.
    Christina

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg er så enig med dig Christina.

      Slet
    2. Jeg er SÅ enig med det med give-awayen, var min første tanke da jeg læste dette indlæg :)

      Slet
    3. Jeg er fuldstændig enig:-) og kunne ikke lade være med at smågrine, da jeg læste din kommentar om et honorar på størrelse med en hel-sides annonce:-D.
      Jeg har ellers også holdt mig uden for debatten, da jeg hurtig synes, at det kan udvikle sig til en gang mudderkastning og hønsegårdsstemning. Og jeg har virkelig forsøgt at holde bolden på min egen banehalvdel i dette indlæg og håber også, at det er lykkedes:-).
      Ha' en god dag:-)
      Kh. Louise

      Slet
  2. Jeg forstårmslet ikke at det kan blive en stor debat....naivt af mig måske. Men jeg har endnu ike oplevet et sponsoreret indlæg, hvor vedkommende ikke "advare" om at det er sponsoreret. Så kan jeg jo selv vælge om jeg vil læse med.
    I øvrigt såmermdet jo bemærkelsesværdigt hvor mange der gerne vil deltage i sponsoreret give aways;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg giver dig fuldstændig ret, for i stedet for at blive irriteret over de sponsoreret indlæg, hvorfor så ikke bare lade være med at læse dem og springe dem over? Livet er for kort til bagateller:-)
      Kh. Louise

      Slet
  3. Jeg er da total misundelig, gad da godt ha gratis ting ind af døren til afprøvning og evaluering.

    Herregud, der er jo masser af reklame uanset.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kender det:-). Nogle gange sidder jeg også og ønsker, at jeg var blevet tilbudt et bestemt produkt:-). Og ja der er masser af reklamer alle steder og heldigvis er vi fleste da (forhåbentlig;-)) fornuftige forbrugere og kan sortere i informationen:)
      Kh. Louise

      Slet
  4. Det er lidt trist, at mange bloggere føler sig nødsaget til, at slå fast over for læserne, at ”bloggen her er min egen”. De kan jo godt finde ud af, at sortere det fra der ikke appellerer til dem. Det er et dejligt fællesskab herinde, men vi henvender os til et ret bredt ”publikum”, så lad det være op til hver enkelt, at gøre sig sine erfaringer med, hvad der er virker og hvornår ’belønningen’ er rigtig. Jeg skriver ikke ’sponsoreret’ øverst i indlægget.. det ligner for mig et ”undskyld, at jeg her byder jer et sponsoreret indlæg”. Jeg vil simpelthen ikke hverken undskylde eller forklare det, jeg vælger, at skrive om. Lad det fremgå tydeligt af teksten eller overskriften på anden vis – så kan ingen vel føle sig taget ved næsen?

    Til snakken om store og små blogs.. I dag har de færreste tid til, at kommentere på alle de blogs de følger. Dermed er tiden til, at linke vel også lidt mindre og man føjer måske ikke nye blogs til læselisten når man ikke når dem man allerede har. Nye bloggere må da kæmpe lidt mere med, at få læsere til vil jeg tro. Vilkårene er bare lidt anderledes end de var engang og give aways bliver flere og flere fordi det er en måde, at gøre opmærksom på sin eksistens.
    Vi må altså vænne os til et voksende blogland - og markedsføring, tror jeg, bliver en del af det om vi vil eller ej.

    Det var mit besyv og så fik jeg alligevel bjæffet lidt i debatten
    KH Karina

    SvarSlet
    Svar
    1. Karina, du rammer sømmet lige på hovedet (er det ikke det man siger?), når du skriver om det der med at skrive "sponsoreret" i overskriften. Jeg valgte jo at gøre det netop på grund af alt "balladen" og følte mig virkelig noget ramt. Og ingen skulle i hvert fald ikke komme her sige, at de ikke blev "advaret" inden de klikkede sig ind på indlægget. Men du har ret; Det føles lidt som en undskyldning for mig selv og jeg vil bestemt genoverveje det:-)
      Tak for dit besyv:)
      Kh. Louise

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)