mandag den 20. september 2010

En udfordring!

For noget tid siden gav Mia en udfordring til alle, som havde lyst til at tage i mod den. Udfordringen faldt med det samme i min smag - så jeg var selvfølgelig med:o).
Da Sigurd manglede et legetæppe, som også ville være interessant at ligge på maven på, var idéen om et legetæppe jo nærliggende. De store børn blev inddraget i arbejdet og sammen fik vi kigget en sangbog igennem, da udfordringen jo skulle rumme temaet "Børnesange". I fællesskab kom vi frem til nedenstående skitse - Børnene kom med idéerne og jeg tegnede og tilføjede lidt flere idéer;o).

Råskitsen

Nu da idéen var på plads, var det bare med at komme i gang. Stofhylderne og restkasserne blev inspiceret og velegnet stof blev fundet frem. Så tæppet er primært blevet til af stof, jeg allerede havde liggende på lager - Dog blev jeg nød til at købe noget stof til bagbeklædningen samt pladevat. Jeg må jo så erkende, at jeg ikke kan slippes løs i en stofbutik uden at købe noget som ikke står på min dosmerseddel - Så et par strygemærker og stof til andre projekter kom også lige i vognen:o). Efter stoffet var fundet, så var det bare med at komme i gang med at tegne, klippe, stryge, klippe og så stryge lidt mere:-O. Hvorefter det sjove ved symaskinen kunne gå i gang!


Efter et par timers applikationsarbejde - okay faktisk ret mange;o) - kom tæppet til at se sådan ud!
Ud over at tæppet skulle rumme udfordringens tema, har jeg også haft en idé om, at det skulle stimulere sanserne. Jeg har taget nogle billeder af tæppets detaljer, så det er lidt lettere at beskrive dem!

DETALJERNE:

Vandet er lavet af noget blankt og skinnende stof, som er rigtig glat at mærke på. Storken er i "3D" og når man strækker den ud, kan den nå ud og spise de 3 små fisk i vandet samt frøen ved vandkanten.



Tørrestativet hvorpå der hænger et par bukser og flager i vinden. Drengen og pigen har rasleæg i maven, så de kan rystes, når vi synger nogle af de sange tæppet rummer. Desuden har de velcro i ryggen, så de kan flyttes rundt på tæppet og placeres på en af velcrostenene. Den ene hare (den hvide) er også i "3D" effekt og den anden hare har fået en lækker blød vathale.

Edderkoppen er et strygemærke, der også føles lidt anderledes end alt det andet stof. Døren på huset/hytten kan åbnes og lukkes og bag døren sidder en lille nisse.



Af andre detaljer kan nævnes marken, som er lavet i nervøs velour og vinduerne i slottet der glimter som diamanter

Tæppet er kommet i brug og er en stor succes hos børnene:-)
Hvor mange børnesange kan du se i tæppet? Og man bestemmer selvfølge selv om dukkerne skal forestille pige/dreng, prins/prinsesse, mand/kone, konge/dronning, skorstensfejer, rytter eller noget helt andet - kun fantasien sætter grænser;o)

15 kommentarer:

  1. Wow, sikke et arbejde. Men hvor er det bare flot og gennemtænkt!! Synes det er vildt imponerende.

    SvarSlet
  2. Hold da op hvor er det flot lavet! Stor ros til dig - kan gost forstå at både du og ungerne er helt vilde med det.
    God dag, Betina.

    SvarSlet
  3. Hvor er det tæppe bare flot. Og så alle de detaljer. Bare flot. Har ikke ord for det.
    Knus Lene Pinholt

    SvarSlet
  4. Hvor er det fantastisk lavet. Hvileken tålmodighed. Genialt at inddrage børnene. De må have elsket det. Godt håndarbejde :)

    SvarSlet
  5. Tusinde mange tak alle sammen - Jeg labber rosen i mig;o)

    Kh. Louise

    SvarSlet
  6. wau louise altså, det er jo vildt flot - sådan et vil vi os ha.

    SvarSlet
  7. Er helt enig med de andre, det er bare SÅ flot og imponerende. og jeg syntes det er rigtig lækkert at du har tænkt så mange detaljer ind i det... SKØNT!
    endnu en sang kunne være "æblemand, kom indenfor..." hvis du kan flytte manden op til æbletræet. ;-)

    SvarSlet
  8. Hejsa - WOW! siger jeg bare - sikken et tæppe. Helt vildt kreativt. Elsker dine "sanse-detaljer"... Flot flot arbejde, og jeg kan godt forstå at tæppet er et HIT :-)
    KH Lotte

    SvarSlet
  9. Hold da op, hvor er det flot!!!

    Skriver lige her, da jeg ikke lige kan se en mail, men ang det der julemarked, så har jeg endnu ikke bestilt en stand, så hvis du er interesseret i at dele ku det være super fedt!!!

    SvarSlet
  10. Anja: Du må bare i gang med symaskinen;o)

    pif paf puf: Tark:o). Og dejligt med en sang, jeg ikke selv havde tænkt på:-)

    Lotte: Tusind tak <3

    Kat: Det lyder ikke helt tosset. Efter en tur i Bilka med alle ungerne, kan mit overskud, eller mangel på samme, kun række til at ligge på sofaen, så jeg skriver lige til dig i løbet af weekenden:-)

    SvarSlet
  11. Du er simpelthen bare dygtig!
    Elsker at læse din blog - du er meget inspirerende.
    Kh
    Lotte (Lulu tidl. MS)

    SvarSlet
  12. Hej Lotte
    Hvor er det dejligt at høre, at du læser med herinde. Og tak for rosen:-)
    Kh. Louise

    SvarSlet
  13. Ja det er bare SÅ fantastisk det tæppe!!!

    Er glad for at du ville deltage!

    Smil fra Mia

    SvarSlet
  14. Jeg bliver nødt til at melde mig i koret: Det er altså fuldstandig fantastisk!

    SvarSlet
  15. Almas mormor: tak skal du have:-)

    Mia: Selv tak - Det var helt fantastisk at blive udfordret;o)

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)