mandag den 22. februar 2010

Ugle - Gør det selv!

Flere har spurgt mig om, hvordan jeg har lavet ugle-pude, så her kommer der en udførlig vejledning. Jeg vil dog starte med at beklage, at jeg har slettet alle de billeder jeg har haft liggende på min computer af skabelsen af uglen:o), så jeg har været nødsaget til at bruge nogle billeder, jeg allerede har brugt her på bloggen tidligere. Men mon ikke det går alligevel;o).

Selve skabelonen til uglen er hentet her. Jeg har forstørret den op til dobbelt størrelse inden jeg printede den ud eller det vil sige; Jeg lagde et stykke papir over skærmen på den bærbare og tegnede af, da jeg var for doven til at bevæge mig ud for at tilslutte computeren med printeren:o). Dovenskaben længe leve!

Herefter tegnes delene til uglen over på vliesofix. De forskellige dele klippes groft ud som det ses på billede 1.
Så er det i gang med at udvælge det stof, man ønsker at bruge til uglens forskellige dele. Mine stofvalg ses ligeledes på billede 1. Her er de dog ustrøget:o). Det er vigtigt, at stryge stofstykkerne inden man går videre, så der ikke kommer grimme folder i den færdige ugle.

Billede 1

Ugledelene, som du lige har klippet groft ud i vliesofix, stryges nu på vrangsiden af de udvalgte stofdele - se øverste kvadrat på billede 2. HUSK at vende limsiden af vliesofixen ned mod stoffet og IKKE op i mod strygejernet. Nu er vliesofixen limet på stofdelene. Herefter klippes delene nu ud efter de optegnede streger - se nederste kvadrat på billede 2. Brug IKKE din stofsaks, hvis du vil bevare den skarp;o).
Papiret pilles nu af vliesofixen af den del som skal ligge nederst i den færdige applikation - I dette tilfælde uglens krop. Uglens krop stryges så på et nyt stykke stof - Jeg har valgt at bruge (hvid) lagenlærred, da det er relativt billigt:o). Sådan går man videre med de dele som skal ligge næstnederst osv. - i dette tilfælde vingerne og herefter uglens hoved, hvorefter fødder, øjne og ørerne kan stryges på. På det aflange billede på billede 2 er uglens krop, vinger og hoved ved at blive strøget på.

Billede 2

På billede 3 er hele uglen ved hjælp af strygejernet blevet limet fast til lagenlærredet.

Billede 3

Uglen er nu klar til at få sting på. Jeg har valgt en smal applikationssøm - Den kan muligvis anes ved uglens vinger på det øverste billede på billede 4? Man kan også vælge en tæt zigzag-søm, hvis man ønsker et lidt grovere look.
I nederste venstre hjørne ligeledes på billede 4 ses uglen efter jeg har syet rundt om alle uglens dele.
Nu er uglen klar til at få en bagside på. Dette har jeg ikke noget billede af, men processen er ret enkelt. Jeg har klippet et stykke stof af samme type som uglens fødder - Det står dog en frit for, at vælge noget andet stof som man finder passende;o). Bagstykket til uglen er klippet ud, så det er lidt større end selve uglen. Uglen og bagstykket syes nu sammen ret mod ret - Det er ret nemt at se, hvor man skal sy, da man bare skal følge ydresiden af applikationssømmen som tydelig kan ses på vrangsiden. Efterlad et lille hul som uglen kan vendes igennem.
Det overflødige stof klippes væk, så sømrummet ikke er for voldsomt og uglen vendes nu igennem førnævnte hul og skulle gerne se nogenlunde ud som den i nederste højre hjørne på billede 4.

Billede 4

Uglen stoppes ud med fyld. Jeg har brugt dejligt blødt dukkefyld, som bla. kan købes her. Hullet syes nu sammen og uglen er klar til at blive krammet og klemt, så fyldet kan fordele sig og uglen kan få den rigtige form.
Den flyvefærdige ugle ses på billede 5.

Billede 5

Beklager, at jeg ikke har nogle mere detaljeret billeder, jeg kunne bruge i denne vejledning. Håber I kan bruge den alligevel - I er selvfølgelig altid velkomne til spørge mig og jeg vil svare så godt jeg kan:-).

God fornøjelse med projektet!

6 kommentarer:

  1. Uglen er kjempeflott!
    Lillegutt har fått æren av å ha den i hyllen på rommet sitt; der tror jeg den får det veldig godt. Igjen: Tusen takk! :o)

    Ønsker deg en riktig fin uke. :o)

    SvarSlet
  2. Hvor er det dejligt at høre, at I er glade og tilfredse med uglen:o).

    Du og dine ønskes ligeledes en god uge:)

    Vh. Louise

    SvarSlet
  3. Jamen for pokker det var jo nemt.... nu har jeg så godt nok ikke lavet ugle puden - ENDNU... men sat en ugle på maven af en t-shirt, og det er jo den "store del" af opgaven. Så er sønnen stadig pude hungrende så fælkker jeg sådan en sammen i løbet af 0.5 :o) tusind tak for din gode vejledning, også til brød"kurvene" - som jeg nu har lavet så mange af, at jeg næsten får kvalme ved tanken om brød *GG*

    SvarSlet
  4. Jep det er nem'lig nemt:o). Nogle gange er det største problem næsten at få taget sig sammen;o)

    SvarSlet
  5. Hej, Linket til modellen på uglen virker desværre ikke :( Vil du se om du kan finde den igen?

    SvarSlet
  6. Øv bøv jeg kan heller ikke finde det igen:o(

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)