søndag den 28. februar 2010

Metervis af skråbånd

Jeg har fået en gave af min mand (den kommer I dog først til at høre mere om i et senere indlæg;o)). Nå men denne gave har medført, at jeg i løbet af den seneste uge har surfet nettet tyndt for at finde ud af, hvordan man laver sit eget skråbånd. I min søgen blev jeg flere gange henvist til de samme videoer på Youtube...... Og hvilket held - for de viste en helt genial måde at fremstille skråbånd på. Videoerne kan se her og her.
Efter at have studeret videoerne, har jeg nu selv været i gang med at fremstille metervis af mit eget skråbånd. Nemt og enkelt.......

Nedenstående er mit bud på en vejledning til skråbåndsfremstilling!

1. Tag et stykke stof. Mit stof måler 55x110cm

2. Fold stoffet sammen ret mod ret og sy de 3 åbne sider sammen med en ligeud-sting

3. Tegn en markering der går diagonalt fra det ene hjørne til det andet

4. Klip hjørnerne (ved den diagonale markering) af

5. Klip efter markeringen fra hjørne til hjørne, men klip KUN igennem det øverste lag stof

6. Stoffet vendes og samme procedure som ovenstående gentages denne gang bare med de 2 restende hjørner.
Som det ses på billedet kommer de 2 opklipningerne til at ligne lidt et X.

7. Stoffet foldes ud som et rør (ret mod ret). Herefter tages den ene kant og foldes ca. 2/3 op på stoffet - Dvs. nu ligger ca. 2/3 af røret dobbelt og 1/3 ligger enkelt

8. Der indtegnes streger på den 2/3 af stoffet, som ligger dobbelt. Inddelingen af stregerne skal passe med bredden på skråbåndsfolderen.
Jeg har inddelt min streger med en bredde på 3,5cm (mit færdige skråbånd vil derfor få en brede på 18mm)

9. Markeringerne klippes, men IKKE på den øverste 1/3

10. Så er vi næsten ved vejs ende:o). "Røret" ligges så det uklippet stykket stof ligger øverst

11. Der tegnes nu en markering forskudt fra hver opklippet strimmel til strimlerne på modsatte side af det uopklippet stykke stof. Klik på billedet for at forstørre det, så den forskude optegning bedre ses.
Klip nu efter markeringerne!

12. Vupti - en lang sammenhængende strimmel stof er nu kommet til verden:o)

13. En af strimlens ender klippes i en vinkel på 45 grader og føres ind i skråbåndsfolderen. Så er det ellers bare i gang med strygejernet!

14. Ca. 15 meter hjemmelavet er nu fremstillet:o)

God fornøjelse!

14 kommentarer:

  1. ej hvor sejt. og sikke en go teknik, mange tak.

    Kh Sara

    SvarSlet
  2. Det er nemlig rigtig smart, så er man fri for at sy små strimler af stof sammen og man er fri for det meste af den trælse diagonale opmåling som man (jeg) ellers plejer:o)

    SvarSlet
  3. Hvor er det smart - og ser jo super nemt ud..

    Det skal jeg helt sikkert prøve selv.

    KH
    Cristina

    SvarSlet
  4. Det er en rigtig nem og smart måde at lave skråbånd på.
    Sådan laver jeg dem også. Man får mange meter til billige penge :O)
    God dag.

    Hilsen Randi

    SvarSlet
  5. Christina: Jeg kan varmt anbefale metoden for den er meget nem:)

    Randi: Jeg er glad for, at jeg har fundet fidusen (bedre sent end aldrig;o)), for normalt plejer jeg at måle og klippe skråbåndene på tværs af stoffet og så sy strimlerne sammen efterhånden.... Og det er skisme da et træls arbejde:o)

    Vh. Louise

    SvarSlet
  6. Jeg syns osse det lyder smart - men jeg skal vist kikke mange gange på din beskrivelse + billeder for helt at forstå den... men vil ganske givet prøve, for det er bare så fint (og meget, meget billigere) med det hjemmelavede!!! Tak for DIY-en! KH Lisbeth

    SvarSlet
  7. Lisbeth: Det er rigtig rigtig smart:). Da jeg prøvede første gang, sad jeg samtidig med computeren foran mig - Men med lidt øvelse bliver det ret nemt. Og dejligt endelig at kunne få skråbånd i lige præcis de farver og mønstre man ønsker;).
    Vh. Louise

    SvarSlet
  8. Ja, hold da fast det ser/lyder smart, men også lidt besværligt for en nybegynder som mig :-)

    SvarSlet
  9. TAK! Super fed vejledning ;-) Sådan en havde jeg ledt efter.

    SvarSlet
  10. Hej. Jeg kan godt se at det er smart, men giver det ikke nogle problemer i mønstret stof? Jeg tænker på der, hvor man skal klippe forskudt mellem strimlerne. Der må da komme en lidt anden vinkel i mønstret på dele af skråbåndet?
    Hilsen Pernille

    SvarSlet
  11. Dejligt at I kan bruge vejledningen:)

    Anonym: Jeg må faktisk blive dig svar skyldig;o). I morgen når det er lyst, vil jeg gå op og nærstudere noget af mit hjemmelavet skråbånd - Nu er jeg blevet lidt nysgerrig:o)

    SvarSlet
  12. hvor bredt skal det klippes til 23 mm

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)