onsdag den 2. marts 2011

Trykfødder

Med en symaskine følger jo gerne en masse trykfødder. Nogle af dem har jeg nogenlunde styr på, hvad de bruges til. Andre har jeg ingen anelse om. Så måske I kan hjælpe mig, så jeg kan få endnu større glæde af symaskinen og liret der til:o). Jeg kunne måske bare kigge i brugsvejledning, hvis jeg da bare kunne finde den (siger man ikke, at kreative mennesker roder? Jeg må absolut være kreativ med stort K;o)).

Trykfod 1:
Denne trykfod er den jeg oftest bruger bla. til ligeud-sting

Trykfod 2:
Denne trykfod bruger jeg gerne til applikationer, så jeg kan se hvad jeg laver:).

Trykfod 3:
Den mener jeg faktisk, at jeg bruger en del, men på stående fod (eller flad r** om man vil;o)), så kan jeg ikke huske til hvad!

Trykfod 4:
Knaphuller, men kan den bruges til andet?

Trykfod 5:
Her er jeg clueless!

Trykfod 6:
Denne brugte jeg i går, da jeg syede lynlås i, men om den oprindelig er ment til dette ved jeg ikke, men det fungerede;-D

Trykfod 7:
Er identisk med trykfod 1 bare i et andet materiale. Jeg har aldrig brugt den, så kun endelig med jeres bedste fif:)

Trykfod 8:
Kan bruges til den overlock-sting symaskinen har, men ved ikke om den kan bruges til andet?

Trykfod 9:
Min broderitrykfod

Trykfod 10:
Min højt elskede og uundværlige skråbåndstrykfod

Trykfod 11:
Her er jeg et stort spørgsmålstegn, men spændende ser den ud:o)

Ikke en trykfod, men objekt nr. 12:
Vist nok en dims man kan bruge til at sy knapper i med???

Håber I har en masse brugbare bud på, hvad mine trykfødder kan anvendes til samt at min nuværende brug af dem (eller mangel på samme) ikke gør mig helt til grin:)

11 kommentarer:

  1. Jeg er dælme glad for at jeg kun har 2-3 trykfødder! Men de ser godt nok spændende ud ;-)
    Og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg gerne have en maskine der har brug for så mange fødder - den må kunne lidt af hvert.

    SvarSlet
  2. Og hvis jeg så bare vidste, hvad alle fødderne var til - Ja så kunne det være ræddi fedt;o)

    SvarSlet
  3. Tja jeg har også en del jeg ikke aner hvad er til,men jeg tror jeg ved hvor min brugsanvisning er.

    Trykfod 11 er den mest geniale af dem alle ;0)
    Den er til at sy de mest perfekte knaphuller.
    Sæt den på og sæt stikket i lige oppe ved siden af stangen hvor trykfødder sidder, min sidder yderst i venstre hjørne.
    Vælg et knaphulsprogram og det røde hjul har et hvidt felt. Den hvide streg skal stå i midten af det hvide felt.
    Sæt stoffet i og så syer den selv frem og tilbage. Du skal selvfølgelig lige styre stoffet lidt og træde på pedaalen. Vær lige opmærksom på at den starter med at sy baglæns,så lav lige et par prøver først.
    Den sidste er til hvis du skal sy over et tykt stykke. f.eks syningen i cowboybukser. Når du kommer til sådan en syning sætter du den først foran trykfoden, så foden kommer op på den og lige til inden den rammer nålen. Så er det ikke så hårdt for maskinen at komme over sådan en syning.
    Jeg brugte den en del i starten, men nu glemmer jeg det ;0)
    Håber min smørre er til at forstå ;0))

    SvarSlet
  4. Tak Julie: Den knaphulstrykfod skal jeg helt sikkert prøve at øve mig på. Det lyder da vildt smart:). Og med hensyn til dimsen, så var mit bud om en knap-i-synings-dims da vist langt ude i skoven:o)

    SvarSlet
  5. 1: lige og zig zag
    5: til usynlig oplægning
    der står : den indre kant på denne fod styrer stoffet.bunden af foden er designet til at glide langs oplægningskanten
    4: står ikke om den kan bruges til andet
    6: tadaaa til lynlås, nålen kan sy på begge sider som gør det nemt at sy på begge sider af lynlåsen. Den skal jeg da huske
    7: bruges på skumplast,plastik eller læder
    8: står heller ikke andet end til overkastsøm
    9: bruges også til frihåndssyning og dekorative sømme
    2: har jeg ikke
    3: hvad bogstav står der på den?

    SvarSlet
  6. Hey igen;0)
    Jeg har lige lagt billeder i et indlæg med den dims til tykke sømme

    SvarSlet
  7. Du er jo fantastisk Julie. Tak for dit store detektivarbejde:).
    Jeg er helt stolt over, at jeg valgte den rette fod til lynlåsen, men jeg syntes netop også, at det var så smart at jeg kunne se på begge sider af den:). På trykfod 3 står der et stort B.
    Kh. Louise

    SvarSlet
  8. Nr. 6 er til lynlåse.
    Nr. 11 er til at lave knaphuller med.
    Hvis du sætter den på, og stikker stikket op i maskinen, kan du indstille din maskine til at sy et automatisk knaphul. du skal bare vælge str. så sye den både frem og tilbage og hæfter igen ;))
    Nr.12 er til knapper eller hvis du skal sy henover noget der er tykt, som evt. når du lægger bukser op, så kan du bruge den når du kommer til kapsømmen.

    Ellers tror jeg du kan gå ind på Husqvarnas hjemme side og se mere, under tilbehør.

    Godfornøjelse med alle trykfødderne.

    Hilsen Yt.

    SvarSlet
  9. Sikke en masse "dimsesr".

    Nå jeg ville bare lige sige, at din toilettaske er smuk. Den slår min med flere længder, men det kræver nu heller ikke så meget, for vi er ude i model frospose;-)

    SvarSlet
  10. Hold da magle en masse fødder! :-) Her kan min ældgamle induatri-Bernina fra starten af 60'erne da sleeeet ikke være med! LOL! Hvor fedt at få opklaret lidt mysterier på den front.

    SvarSlet
  11. Nr. 12 Foruden de svar du har fået - bruges denne dims også til at skifte nål med på maskinen. Se det lille hul i hjørnet - her sætter du din nye nål i og kan så bruge dimsen til at sætte den nye nål i.
    vh
    Lisbet

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)