mandag den 21. december 2009

Brødkurv - Gør det selv:o)

For snart længde siden fik jeg en henvendelse om, om jeg ikke ville lave en billedevejledning på mine runde brødkurve. Og som man siger; "Bedre sent end aldrig", så nu kommer den her:o).

1. Først har jeg tegnet og klippet 2 cirkler (bundstykkerne). Den ene i mønstret stof og den anden i ½panama som giver lidt stivelse til den færdige kurv. Cirklerne har jeg tegnet efter en skål, jeg synes havde en passende størrelse. Man kan også bruge en passer, hvis man altså kan finde den;o).

2. Omkredsen på cirklerne regnes ud ved at tage diameteren og gange med 3,14(pi). Mit regnestykke ser så sådan ud: 22,3x3,14=70,022. Det runder jeg så op til 71cm så er der også lidt til sømrum;o).
3. Sidestykkerne klippes i den før udregnet længde - her 71cm - og en passende højde. Jeg har valgt 16cm til højden, men det er jo en smagssag.
4. Sidestykkerne syes samme ret mod ret på den korte led.
5. Det sammensyet sidestykke opdeles i 4 lige store stykker og markeres med nåle. Det samme gøres med bundstykket. Klik på billedet for at se markeringerne tydeligere.
6. Bundstykket og sidestykket sættes sammen ret mod ret - markering over markering. Klik igen på billedet for at se markeringerne tydeligere.
7. Bund- og sidestykke syes sammen.
8. Også er første del af brødkurven færdig - Det var jo ikke så svært:o).
9. Inderposen, som jeg har valgt skal være ½panama, laves på samme måde som ovenstående. Dog skal man undlade at sy hele bunden på, men lade et lille hul stå åben, så posen/kurven senere kan vendes her igennem.
10. De 2 poser sættes ind i hinanden ret mod ret.
11. Så syes de sammen i toppen hele vejen rundt.
12. Posen vendes/trækkes nu ud gennem hulet i inderposen, så retsiden komme frem.
13. Når posen er vendt, lukkes hulet i bunden af inderposen med en stikling.
14. I toppen af kanten på kurven har jeg valgt at sy en pyntestikling hele vejen rundt.
15. Vupti kurven er færdig og kan vendes som man lyster:o).
God arbejdslyst;o)

25 kommentarer:

  1. Du er simpelthen en skat...

    Jeg har nemlig besluttet at jeg skal sy sådan en i morgen eller på onsdag, og fylde den med godter som værtindegave til juleaften!

    Jeg havde bare regnet med at jeg selv skulle fifle med et mønster, men det er da meget nemmere, når du ligefrem laver en lille tutorial!

    Tusind tak skal du have! Og glædelig jul!

    SvarSlet
  2. Det var da så lidt:-). Det bedste af det hele er, at den er let og ret hurtig at gå til.

    Også en glædelig jul til dig Mette og din familie!

    SvarSlet
  3. Tak Louise
    Den er super, jeg må straks prøve den :-)
    Er din symaskine blevet rask?

    HIlsen Heidi

    SvarSlet
  4. Det var så lidt Heidi:-) Bedre sent end aldrig ikke;o).
    I dag har han symaskinemanden lige ringet for at fortælle, at maskinen er klar til afhentning - Så det er jo bare dejligt:o). Jeg kan dog først komme op og hente den på onsdag.
    Men Mogens har jo købt en dejlig ny maskine til mig, så da vi skulle holde julefrokosten i lørdages og opdagede, at vi manglede en brødkurv, så måtte den nye maskine jo indvies straks og jeg kom til at tænke på dig og mit løfte - Så kameraet måtte også frem:o)

    SvarSlet
  5. det var da et dejligt nemt projekt, og en god gaveide som lige kan laves i sidste øjeblik.
    glædelig jul

    -Sara

    SvarSlet
  6. Glædelig jul til dig også Sara!
    Ja de dejlige nemme og hurtige at lave. Jeg skal lige ha' lavet en mere til en værtindegave:-)

    Vh. Louise

    SvarSlet
  7. næsten færdig :) mangler ligeat sy den øverste kant, trække igennem og lukke hullet - men mit combinerede PC/sy bord er i mellemtiden blevt optaget af to drenge grrrrr.... det var virkelig lige så nemt som det så ud. Tusind tak!

    SvarSlet
  8. Det var da så lidt, Kristina:o)

    SvarSlet
  9. Så fik jeg den også lavet - tak for en super vejledning! Så er det jo ingen sag :)

    SvarSlet
  10. Dejligt at høre, at vejledningen kan bruges:-)

    SvarSlet
  11. Denne må prøves! Fine presanger! Takk for oppskrift!

    SvarSlet
  12. hej.
    hvor er jeg glad for jeg har fundet din side - nu er både stjernepude og brødkurv på min to do liste.....
    tak

    SvarSlet
  13. Helene: Det er da mig der takker - Dejligt du har fundet her ind:-)

    SvarSlet
  14. Birthe D. Knudsen3. oktober 2010 kl. 19.43

    Din hjemmeside er hermed tilføjet til mine farvoritter....!
    Mens sønnen sov middagslur og min kæreste spillede håndboldkamp, fik jeg fundet din hjemmeside frem (fandt den for første gang i går aftes) og gik straks igang med at sy en brødpose (diameter 20 cm) og æggepose (diameter 14 cm). De er bare blevet super godt. Dejligt.

    Glæder mig til at tjekke hvad du eller har af gode forslag og ideer til min symaskine og jeg i fremtiden. (næste projekt er at lave skråbånd efter din flotte vejledning.)

    Tak for god opskrift.

    SvarSlet
  15. Birthe: Hvor er det dejligt at høre, at du er blevet inspireret og kunne bruge opskriften:-)

    SvarSlet
  16. Tusind tak, sådan nogle skal jeg vist lave til pakkekalendre :0)

    SvarSlet
  17. Hejsa
    Fed ting du har lave her ind. Du er bage god.
    Sikre god vejling med skrev og billede.
    Du bare god til at lære fra dig.
    Vis du har en hjemmeside med din sy til må du gern skrive den på, forså vil jeg gern ind og se mere vis du har det.
    Du kan vis du vil se min hjemmeside med lidt af hver her under.
    www-123hjemmeside-dk/Artweicnek.dk

    SvarSlet
  18. Hejsa, har lige fundet din flotte side!! Jeg må også prøve at sy mig en brødkurv - den er meget meget flot den du har lavet. Hvor får jeg fat i det der ½panama? Kender det ikke..

    Kh Pia

    SvarSlet
  19. Hej Pia
    Tak for din ros:)
    ½panama er noget rimelig kraftig stof og kan i hvert fald købes i stof2000 og stof og stil.
    Kh. Louise

    SvarSlet
  20. Tak for den fine syvejledning! Jeg har netop syet min første brødpose efter den. :) Hvis du vil se resultatet, kan du se den her: filibabablog.blogspot.dk/2012/06/en-brdpose.html

    SvarSlet
    Svar
    1. Super du kunne bruge den:-)

      Slet
    2. Wow den skal jeg prøve at lave. Vil skynde mig ind i en stofbutik som det første i morgen :)

      Slet
  21. Wee...! Tusinde tak! Jeg er en spade med en symaskine og har keglet rundt med et mønster jeg havde købt - skulle jo bare have set din blog, så havde jeg sparet mig selv en masse irritation (læs: grænsende til hysteri :) ) Jeg vil fluks gennemse din blog for andre step by step syprojekter! :) TAK!

    SvarSlet
  22. dejlig vejledning, takker Mommer for link her til https://mommer.wordpress.com/2016/12/09/fabrikslignende-forhold/

    SvarSlet
  23. Så dejligt med en let forklaret opskrift. Tusind tak

    SvarSlet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)